18 september, 2006

Varigert brunstorkenebb

Jeg kjøpte varigert brunstorkenebb (Geranium phaeum 'Variegatum') til en hagevenn på Toten i 2004. Det vil si, jeg trodde jeg hadde kjøpt G. macrrorhizum variegata, det var først da jeg så blomstene i år jeg oppdaget misforståelsen.

Jeg delte den og tok meg en liten bit før jeg sendte ham den, men det likte den dårlig, den ville rett og slett ikke vokse igjen. Jeg klarte så vidt å berge den gjennom vinteren, og planta den på parsellen i fjor. Men den ville ikke da heller!
- Sånn går det når man stjeler fra andre, tenkte jeg for meg sjøl.

Men så i år kom det blomster. Fine, rødbrune blomster. Og etterpå kom bladverket. Da begynte planta å vokse. I løpet av sommeren er det blitt en kjemperugg, og den er minst klar for å deles.

Den rødbrune blomsten her er forresten blomsten fra en sjokoladecosmos :-)

4 Kommentarer:

Annica B skrev ...

Vilken läckerbit! Jag har inte en enda varigerad näva - det är en stor brist ser jag nu. Får leta med ljus och lykta efter en plantbit av en sådan till sommaren.

Pinneguri skrev ...

Ja, den er kjempeflott, og overraskende flottere enn jeg trodde den ville være.

Du har ikke noe du vil bytte med en bit fra meg da, Annica?

Anonym skrev ...

Jag har nog bara väldigt vanliga trädgårdsväxter. Inga rariteter. Men då jag precis gått med i STA (Sveriges Trädgårdsamatörer) så lär jag kunna hitta en och annan ratitet lite längre fram.
Då byter jag gärna!
Den näva jag frågade om i lördags har faktiskt en blomma nu. Den som enligt etiketten heter Geranium sang. "Lanceserisis Rubrum" och helt säkert är felnamnand. Blomman är ganska liten och strakt cericerosa. Kan fota senare :)

Pinneguri skrev ...

OK, vi får vente. Og så får du minne meg på det når du føler deg klar ... ;-)

Jeg venter spent, jeg også, på bildet av din "Geranium sang. osv."!