06 september, 2006

G. lambertii 'Swansdown'


... ble første gang omtalt i 1979 av R. Clifton. B Bendtsen forteller i boka si at
G. lambertii ikke er hardfør i Danmark, men hun forteller ikke om det også gjelder 'Swansdown'.
Uansett, jeg kjøpte den på Nautesund gartneri 2005, og den overlevde en relativ tøff vinter her i Bergen, først med mye regn og så med en lang periode barfrost. Det var veldig hyggelig i våres å oppdage at den klarte seg fint her på Vestlandet.

Planta blir vid i løpet av sesongen, og sjøl om den blomstrer relativt bra så kommer nok ikke blomstringa så godt til rette på grunn av størrelsen ellers på planta. Jeg tror at hadde den vært planta litt høyt og mellom noe annet så ville den kommet bedre til rette enn den har gjort hos meg, på bakken, og for seg sjøl.

Men blomstene hver for seg og i nærbilde er jo svært vakre da.

1 kommentar:

Anonym skrev ...

G Swansdown er vakker. Jeg har en som ligner som heter Coombland white. Historien bak den kjenner jeg ikke, men jeg importerte min fra Belgia i fjor.