07 september, 2006

Ukjent land

Det fins nesten ingen ting som er så hyggelig å komme til jorda si og oppdage en ny plante! Og til og med en så vakker plante.

Jeg tror dette er en jeg sjøl sådde vinteren/våren 2004, og jeg tror det er en G. wallichianum 'Buxton's Variety'. Av en eller annen grunn stemmer det ikke helt med bildet jeg har av den, jeg hadde forestilt meg den mye blåere. Kanskje på grunn av det navnet jeg kjenner den under,
G. wallichianum 'Buxton's Blue'? Det er kanskje ikke så godt å se på bildet her, men den er veldig lilla. En blanding av skarp rosa og blå, kanskje? Da kan det stemme at den er sådd. Sånn tenkte jeg inntil jeg begynte å lese om den.

Fordi det rare var at jeg fant navnet
G. wallichianum 'Buxton's Variety' som et et registrert navn i den franske storkenebbdatabasen, mens ikke G. wallichianum 'Buxton's Blue', heller ikke som synonym. Da jeg slo opp i Bendtens bok skriver hun om den ene med den andre i parantes, og forteller at er været varmt kan blomstene bli mer rosa. Men hun forteller også at sorten er nesten frøekte, og man skal velge seg ut de blåeste til å bære navnet G. wallichianum 'Buxton's Variety'.
Jeg er ikke sikker på at min plante skal få lov til å bære dét navnet, med andre ord.

G. wallichianum 'Buxton's Variety' blei oppdaget i 1937 av A.T. Johnson i en hage i Wales, så den er en relativt gammel sort i storkenebb-sammenheng.
-----
Redigert:
Fra Helen F. på Toten fikk jeg beskjed om at den 'Buxton's Blue' (det må ha vært før jeg ble klar over den forvirrende navngivninga) hun ved en anledning hadde fått av meg var blitt kjempestor. Sånn kan det gå :-)

0 Kommentarer: