24 september, 2006

Prøver å få hjelp til identifisering

Skjønner ikke hvorfor jeg har så store prblemer med å godta at dette er en 'Sirak' når det er det som står på lappen. Jeg fikk planta som såplante i fjor av LineC, og jeg er kjempefornøyd med den. Så hvorfor plage seg sjøl med navnet, da? Kanskje fordi jeg er en ekte samler?

Planta er oppimot 70-80 cm, den står blant noe sibiriris, og støtter seg mot bladverket. Og den blomstrer nå, på seinsommeren med disse magentafargede blomstene. På det første bildet er kronbladene noe spist av et eller annet dyr, det andre bildet er mer representativt. Nå på slutten av september har planta også begynt å få et vakkert høstfarget bladverk .

Når jeg søker på 'Sirak' på nettet er det blant annet dette som kommer opp. Når jeg søker på 'Syabru' er det dette.
Det er vel liten tvil om hvilken den ligner mest, nemlig 'Syabru'. Men Bendtsen forteller at 'Syabru' er uten hvitt senter, og er en anelse dunede. Altså, det helt omvendte av de to bildene jeg viser til!

Jeg trenger hjelp!

1 kommentar:

Anonym skrev ...

>Jeg fikk planta som såplante i fjor

Hvis den er frøformert blir det nesten meningsløst å skulle lete etter navn, kultivarene er ikke frøekte.