25 september, 2006

Forts. et mysterie

Viser til denne posten. På det danske forumet Geranium-klubben så har det dukket opp noen gode ideer til hva det kan være. Eller kanskje rettere sagt hva det ikke kan være. Det vil si, det er ikke helt sikkert det heller ... Det jeg prøver å si er at jeg fortsatt ikke vet svaret på hva planta mi er, men at heller ingen andre syntes å være helt sikker.

Morten mener bestemt det er en 'Sirak', og hans bilde av blomsten er identisk med bildet på May-Britts hjemmeside. Og jeg er enig, den ligner veldig på den. Det som taler imot er a) at planta mi kommer fra LineC som har sådd den, og 'Sirak' skal være steril. Min plante er heller ikke steril, og Yeo nevner ikke noe om det. Og det andre problemet, b) er nettopp Yeo. Det er faktisk bilde både av 'Syabru' og 'Sirak' i boka hans, og ingen av de bildene ligner på planta mi. Men kan Yeo ha tatt feil da?

Sånn sett er det vel ganske sikkert at Morten kan ha rett når han sier planta mi nok er en 'Sirak', men det forutsetter at 'Sirak' ikke er steril og at Yeo tar feil. Alt kan ikke være rett på en og samme gang!


Jeg lurer på om jeg må ta kontakt med eieren av planta, jeg ;-p)

------------
Redigert 2:
Se dette bildet jeg fant i den franske storkenebbdatabasen! Det ligner, og det er 'Syabru'! Og så fikk jeg dette bildet av Anne, også av en 'Syabru' ...

4 Kommentarer:

Anonym skrev ...

Ann, her vil jeg overprøve alle danske eksperter og si at det slett ikke kan være en 'Sirak' du har. Den er helt ulik min.. ;-)

Nei, altså, du nevner selv to gode grunner til at det ikke kan være 'Sirak', her skal du få en til: 'Sirak' ser helt anderledes ut, både i blad og blomsterform. F.eks. er det "mellomrom" mellom kronbladene, om du forstår. Og bladene er brede og ligner juni-storkenebbet. I det hele tatt ligner 'Sirak' en rosa magnificum.

Det er nok en 'Syabru' du har, ja. Min frøporsjon ga mange forskjellige nyanser ifjor, ingen av dem riktig så mørke som på bildet i Plantworld-katalogen. I år er det ingen av dem som lever.

Hvis du gidder så ligger bildet av min 'Sirak' her:
http://www.hagegal.no/hagefora/modules.php?set_albumName=album1548&id=DSC03558_edited&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_photo.php

Anonym skrev ...

Ok, her har du en til:
'Sirak' blomstrer i månedsskiftet juni/juli.

Forresten så har jeg lagt av noen frø av G. nodosum 'Whiteleaf' til deg - om du er interessert?

Pinneguri skrev ...

Takk for det, josefin! Dette er ikke lett i det hele tatt, det er klart at det har betydning HVEM som sier hva, ikke bare hva de sier.
Men en annen har også nevnt det du sier, og dermed underbygd det jeg også begynner å tro, at sjøl om det er en 'Syabru' så er det det på tross av alle bilder, ikke fordi jeg kan "bevise" det. Det er rett og slett en variasjon. Da får jeg en forklaring på hvorfor blomsten min ikke ligner på bildet til Yeo, heller.

Jeg er veldig interessert i 'Veitleaf' - som du white ;-) Og hva kan jeg gjøre for deg? 2 frø av 'Swansdown'?

Anonym skrev ...

[url=http://aluejxfttk.com]IFPFGD[/url] , aIkBucupPimP - http://pyfnknfrtw.com