23 mars, 2007

Nysådd

Å bytte frø med andre entusiaster er en del av hverdagen for samlere, ja, både frø og rotbiter. Og planter. Enkelte planter er sterktvoksende og har godt av å dele litt på.

Nå har jeg fått tak i noen frø, grabba til meg, faktisk.
Det jeg har sådd er
Geranium sinense - jeg fikk en plante av denne av josefin i fjor, 2006, men hun har visst tenkt litt og kommet fram til at det ikke kan være den. Så nå fikk jeg frø i stedet. Lurer på hvor hun har fått frøene fra ;)
G. aristatum - enda en fra josefin
G. nodosum 'White Leaf' - denne bestilte jeg fra Nederland i fjor, men jeg fikk en vanlig G. nodosum, så josefin forbarmet seg over meg. Den skal være nogenlunde frøekte.
G. phaeum - dem fins det mange forskjellig av så dette kan bli interesant. Også fra josefin.
G. 'Sirak'/'Syabru' - dette er frø fra denne mysterieplanta.
G. maculatum 'Album' - også fra josefin. Jeg måtte ha litt hjelp til hukommelsen på denne, men da så den på nettet blei jeg bare forelska. Håper den er rimelig frøekte.

Og at frøene kommer opp ;)

Og siden jeg snakker storkenebbfamilien her inne ...
Erodium pelargoniiflorum (syn. Erodium trifolium) - tranehals klarer seg ikke like bra i det våte Bergen som storkenebb, men jeg prøver igjen likevel.

7 Kommentarer:

Karin skrev ...

Kul med frösådd, jag har redan sått ett par olika Geranium (vanliga sorter). Av dem du nämner har jag G. 'Sirak', som är mycket trevlig, och G. nodosum 'White leaf' (hmm, tror det var den jag köpte iaf). G. maculatum 'Album' har jag inte men de andra maculatum jag har är så fina. G. sinensis är häftig med sina svarta blommor, säg till om du får många fröplantor. Jag är definitivt intresserad av ett byte! Förresten trodde jag den hette G. sinense!? :)

Pinneguri skrev ...

G. macualtum har jeg også stor sans for, særlig de med mørkt bladverk. Men disse store hvite blomstene var jo bare helt utrolig vakker :)

Jo, jeg tror du har rett, det heter nok G. sinense, og ikke sinensis. Iler til og rette opp.

Når du etterhvert får blomster på din 'Sirak' må du legge ut bilder og så kan jeg sammenligne.

Joost van Schaik skrev ...

Hi,

According to the Dutch collection holder the Erodium Pelargoniflorum picture is actually showing a Eronium Trifolium...

Joost van Schaik skrev ...

A little addendum - I am NOT the collection holder. But I have the same plant in my garden.

Pinneguri skrev ...

But they are synonyms, Loc#alJoost :) But thanks anyway!

Anonym skrev ...

Kremmmt!
Frøene (sinense & 'White Leaf') er faktisk KJØPT - hos Psilos i sin tid..

Bjørgs blogg skrev ...

Hei.
Jeg har bestilt en del geraniumsfrø. Jeg lurer imidlertid på hvordan jeg best behandler dem?
Mvh Bjørg på Hitra