07 juni, 2007

Tre forskjellige helt like: Ikke 'Johnson's Blue'

Tre ganger har jeg prøvd å kjøpe den blå storkenebben 'Johnson's Blue'. Med forbehold om at ikke alt har begynt å blomstre ennå i hagen min ser det ut til at jeg har mislyktes tre ganger.

Den ene er en G. himalayense 'Gravetye', den til høyre med de rundeste kronbladene. Den nederste hadde jeg håp om skulle være en G. 'Johnson's Blue' på grunn av bladformen ('JB' er en krysning mellom himalayense og pratense), og fordi den er kjøpt på et svart anerkjent gartneri i Tyskland. Men det er det opplagt ikke, og jeg vet da ikke hva det er.
Den øverst til venstre kan være en 'Baby Blue', i hvert fall etter bildet i Bendtens bok å dømme. Bladene er kanskje ikke helt etter boka, men det kan skyldes tilfeldigheter.

Ingen av disse tre er i hvert fall min plante, 'Johnson's Blue'.

0 Kommentarer: