02 oktober, 2006

Ny, ukjent storkenebb

Det vil si, helt ukjent er denne vel ikke? Det er enten G. maderense, G. canariense eller G. palamtum ;-) Alle tre tilhører gruppa Robertianum, altså stinkstorkenebb-gruppa. Og alle ligner hverandre.

Jeg tror ikke det er G. palmatum for den har enda finere, bregnelignende blader. Og jeg tror heller ikke det er G. maderense for den kan bli oppimot 1 meter og har distinkte, brune stilker, noe min plante ikke har og som etter en sommer bare noen og førtti-centimeter høy.

Så valget mitt faller på en G. canariense. Den har ikke blomstret ennå, og jeg fikk den av Akoen i sommer. Jeg skal prøve å overvintre den i kjelleren.
Min er litt høyere enn det Yeo oppgir, men det har sikert noe med den gode jorda den har fått.

Bladrosettene er veldig vakre, nesten som babyer som folder seg ut.

Har du noe annet forslag?

4 Kommentarer:

Anonym skrev ...

Spennende! Jeg har fått tak i G. maderense i år. Den er blitt 70 cm i diameter og ca 50 cm høy. Jeg lurte på å overvintre den i vinduet på et uoppvarmet soverom, evt i stuetemperatur i håp om at den ville blomstre. Men du foreslår kjeller - har du erfaringer med disse ekvatornebbene fra før?

Pinneguri skrev ...

G. maderense skal være ganske hardfør, men jeg kan vel ikke anbefale hadelandsvinteren, trur eg ;-)
Jeg overvintrer min i kjelleren på grunn av plass, men sjøl om jeg hadde hatt plass inne veit jeg ikke om jeg ville valgt det ... Kanskje du satte meg på en idé :-)

Planta di dør etter blomstring så jeg ville nok ha venta med akkurat dét ...

Anonym skrev ...

Å er den monokarp? Det visste jeg ikke. Trodde den bare var en kortlivet staude, særlig her oppe i nord. Ja, ja - i såfall får vi håpe på maaaange frø, så kanskje jeg greier å få ett til å spire.

Pinneguri skrev ...

Ehhhh ... gode nyheter: Det Yeo sier er often dying after flowering, så da er den vel egentlig ikke monokarp som sådan :-)